måndag 18 juni 2012

Sy ett bokomslag

Jag har blivit inspirerad av andras bloggar som visat hur de sytt bokomslag och har länge funderat på att göra något liknande, men jag hade ingen direkt användning av något. Men när jag funderade på studentpresenter till Kajsa letade jag igenom gamla böcker som hon kunde tänkas vilja ha och fann då Folkskolans läsebok för årskurs 6, den var tryckt nån gång på 1940-talet. Pärmarna var väl inte så fräscha så här hade jag en anledning att sy ett bokomslag.

Jag började med att mäta boken

och klippte till ett yttertyg och mellanlägg, något större än boken.

Quiltade på symaskinen. Skar sedan bort överflödigt mellanlägg.

Klippte sedan till foder, lika stort som yttertyget, och två sidstycken av yttertyget, som jag vikte dubbelt. Den quiltade biten lade jag underst och de andra ovanpå som bilden visar.

Nålade och sydde samman alla lagren, lämnade en bit öppen på ena långsidan så jag kunde vränga till rätan.

Så här såg den ut när jag vrängt det och sydde ihop öppningen på ena sidan för hand. Jag gjorde sedan en smal stickning runt hela ytterkanten

och trädde i boken.

Så här blev det. Enkel och rolig att göra.

Detta var väl en enkel beskrivning så nu förväntar jag mig att Anna och Ingrid syr ett likadan.

Jag sydde ett mobilfodral i likadant tyg också.

Jag tror att Kajsa gillade presenterna.












Inga kommentarer: