onsdag 9 juli 2014

(Lång) het sommar

Den som gillar sommarvärme kan inte klaga nu, den som inte gillar het sommarvärme kan klaga.
Jag tillhör den senare skaran så jag håller mig mest inomhus i min svala bostad. Det finns fördelar med att bo i en sutteränglägenhet speciellt på sommaren.

Jag gav fontänen nytt vatten och en ny stuk 

passade då på att ta några bilder, häcken är klippt

och sommargyllen blommar, höstanemonen skymtar lite längre bort.

Tomatplantan har växt rejält och kommer med ett par knoppar.

Det är inte utan att jag skäms lite... jag är född och uppvuxen på landet och kan inte se skillnad på en björnbärsbuske och en hallonbuske. Har i flera år trott att det var en björnbärsbuske som självsått sig vid mitt stuprör och inte förrän i år, när den bär "bär" för första gången, ser jag att det är hallon.
 Lite pinsamt!
Men hallon är inte fy skam och det ser ut att bli en fin skörd.

Smultron skördar jag lite av varje dag, tolv stycken igår, men jag har nog fått ett femtiotal någon dag. Nu fattas bara blåbär men det kanske också går att odla i rabatten. 

Som ni kan se på bilderna har jag lite skugga på altanen en del av dagen, men nu har solen kommit förbi de skuggande träden så nu öser den på för fullt, det är söderläge. Men jag kan se fram emot en härlig kväll utan sol och förhoppningsvis lite svalare. 
Nog är de svenska sommarkvällarna härliga.....




1 kommentar:

Elisabeth Solum sa...

jKoselige bilder! Fint med en liten fontene i baljen! :) Har forresten fontene og balje jeg også, de er det på tide å finne frem ..
Ha en fortsatt god sommer! :)
Hilsen Lisa