tisdag 7 juli 2015

Man är aldrig för gammal

för att lära något nytt. Om man nu kan kalla nålbindning för "nytt", det är en gammal teknik som användes redan på medeltiden för tillverkning av klädesplagg i ullgarn. Jag "upptäckte" tekniken för ungefär ett år sedan och blev förstås sugen på att försöka mig på det. Jag kunde inte få tag på de nålar som behövdes i butikerna här i stan så då önskade jag mig, och fick, nålar av Jan i julklapp. Han har gjort dem själv. Jag har hittat beskrivning på nätet hur man gör och efter att ha tränat lite satte jag häromdagen igång på riktigt.

Så här ser nålen ut och man använder sig av ullgarn och "syr" maskor

som ser ut så här.

Jag formade uppläggningsmaskorna till en ring och fortsatte att sy...

till slut blev det en vante.
Det finns inga beskrivningar till vanten utan man för arbeta på känn.

Här är vante nummer två påbörjad.

Vantarna kan sedan tovas, de blir då tätare och varmare. Sockor och mössor går också bra att tillverka med nålbindning. Denna tekniken användes i Sverige ända in på 1800-talet då stickning och virkning kom på modet. 

Jag tänker inte försöka förklara hur man gör utan den som är intresserad av nålbindning kan titta in här.

1 kommentar:

Birthe Marie sa...

Så spennende, og resultatet ble riktig bra! Jeg har aldri sett eller hørt om denne gamle teknikken. :-)