onsdag 13 november 2013

Ferrotype

Idag har jag gjort en upptäckt, fast den har funnits i 150 år.

Jag bläddrade i mormors gamla fotoalbum, ett sånt där med tjocka pärmar och tjocka blad.

På en av sidorna upptäckte jag ett foto som inte liknade de andra, jag tog ut det med en pincett för att inte skada albumet och såg då till min förvåning att bilden var av plåt. Hade aldrig sett något sådant förut.


Plåten har börjat rosta på baksidan.

Så här ser fotot ut. Jag tror att det föreställer en av mormors systrar. Jag har ingen aning om när eller var bilden är tagen.

Så här gällde det att forska, och med god hjälp av Jan och datorn kom vi fram till att fotometoden heter ferrotype och den blev patenterades 1856. Med hjälp av olika kemikalier fick de fram en positiv bild på plåten som satts in i kameran, det blev således bara en bild. Senare uppfanns en metod som gjorde att det gick att framställa ett negativ så man kunde göra kopior av den.


2 kommentarer:

Eva sa...

Vilken skatt!
Underbar klänning hon har.
SV
Tack för kommentaren om byrån! Lite kul att jag fick syn på dina bilder just i samband med den. Byrån hade morfars faster (om det nu stämmer) med när hon kom till Stockholm för att tjäna som hembiträde. Den har haft spegel o småskåp ovanpå, men de är borta sedan länge. (Och byrån är bra sliten numer)
Morfar född 1914 som 3:e barn av äldre föräldrar så jag gissar det var kring det sekelskiftet.

Marianne´s hantverk sa...

Så vackra kvinnorna var på den tiden har oxå äldre foton med kvinnor i så vackra klänningar.
Kram