tisdag 5 november 2013

Arkivering

Jag håller på med att arkivera gamla gårdshandlingar, brev, foton med mera med mera... de kommer från mina föräldrar och mormor och morfar. Mina systrar har hjälp till att sortera i olika högar: slänga- bevara. Nu gäller det bara att få lite ordning på det som blev kvar - det är inte lite. Först skall personerna på bilderna få namn, så långt det nu går, andra handlingar läggas i respektive mappar, det finns kvitton från lanthandlarna i socknen där de bodde (Gesäter), debetsedlar, ransoneringskort och till och med mormors motbok finns bevarad, där kan man se hur mycket brännvin hon köpt, i snitt en liter om året. Så ni förstår att jag har att göra, men nu tar jag en kaffepaus.


En psalmbok från 1886 i sammet med metallbeslag och spänne fanns i samlingarna. Metallkorset på framsidan har ramlat av.
Guld på bladkanterna.

Denna psalmbok är i skinnband och tryckt år 1849. Den har också guld på kanterna.

Mina tvillingmostrar Alida och Sofia fick nog dessa tidningar i söndagsskolan, de är från 1907 och 1908.
Många fina gratulationskort finns det också

Det här, som Jenny målat, fick min mormor på mors dag från sin son Gustaf för ungefär 100 år sedan.

Detta skickade Oskar till sin mor till hennes födelsedag 3 februari 1913.

Man kan ju undra varför siamesiske kungens ångjakt finns avbildat på ett svenskt vykort från början av 1900-talet?

Nu är min fikastund över, tillbaka till arbetet.

3 kommentarer:

Catarina C sa...

Vilken nostalgi det är i bilderna du visar, förstår det är mycket du har att arkivera. Kram

Ullis sa...

Så roligt att du bevarar och arkiverar detta! Om den siamesiske kungens lustjakt kan du läsa här: http://www.thaipaviljongen.se/historia/artiklar1897.4.6c45332c1283a1350538000138.html
Kramar
Ullis

Ingrid Bäckman sa...

Du ligger då inte på latsidan. Tänk om jag hade en sådan energi.

Kram Ingrid