lördag 12 november 2011

Bakning

Igår gjorde jag nåt så ovanligt som att baka. Det skall vara enkelt när jag gör något, hade en färdig brödmix som jag hällde i matberedaren, tillsatte bara vatten, jäst och olja och maskinen skötte resten, degen hällde jag direkt i en brödform.
Medan jag ändå höll på rörde jag ihop en chokladmuffinsmet, den gjorde jag från grunden, men också lätt att göra när man har maskiner till hjälp.

Jag skivade en del av brödet och frös in för kommande behov. Till muffinsen provade jag mina teflonformar som jag fick av Linda på födelsedagen, de fungerade utmärkt.

Muffinsen fick rum i en kakburk, får se hur länge de varar.


Hitills har jag virkat fem grytlappar, de är tjocka och bra att hantera. 
Är det någon som vill försöka sig på att virka likadana kommer beskrivningen här:

Dubbelvirkade grytlappar
Lägg upp 40 luftmaskor med virkkrok 3½
Virka två varv med fasta maskor med nedtag i bakre maskbågen, vänd med en luftmaska
Övriga varv: virka fasta maskor med nedtag i bakre maskbågen och den maskbåge som blev över från förra varvet, vänd med en luftmaska.

Hoppas beskrivningen är begriplig.


Här är lite mer som jag virkat, hättor till syltburkar, blommor och en korg att ha virkningar i, spetsen till korgen har jag inte gjort själv, bara sytt på.

Önskar er alla en trevlig helg.


Inga kommentarer: