lördag 4 augusti 2012

Smörkärna

Detta blir ett annorlunda blogginlägg, lite nostalgi för mig.
Min far var snickare, byggde hus, möbler och bland annat smörkärnor. Detta var länge sedan, han gick ur tiden 1942. Jag har nyss fått i min ägo denna smörkärna som han har gjorde för så där en 75 år sedan. Jag har många gånger dragit runt veven på den, som förvandlar sur grädde till smör. En smörkärna var ett måste i varje jorbrukarhem vid den tiden.

Så här ser smörkärnan ut, nästan som en liggande tunna.
Som ni ser finns en vev på ena sidan, och insidan ser ut så här:

Inuti finns en vinda av trä  fastsatt vid stången till veven.
Trävindan.

Närbild på vindan.
Ett handtag är fastskruvat på var sida av kärnan.
Att tunnbanden är hårt åtdragna kan man se här. Kärnan är ännu idag vattentät.
Locket.
Locket är tillverkat av tre stycken 3 tums brädor som är hopsatta utan varken spik eller skruv.
Här syns hur brädorna är sammanfogade.
Här syns hur lockets handtag är infogat.
Jag är imponerad av min fars hantverksskicklighet. 

Hur det gick till att kärna smör med en sån här smörkärna får ni räkna ut själva.


Inga kommentarer: