tisdag 6 december 2011

Pepparkaksbak

Så har det årliga pepparkaksbaket gått av stapeln. Kakorna blev ovanligt lyckade i år. Jag gjorde en halv sats av "Ihrmarks pepparkakor" dagen innan, det är ett minst hundra år gammalt recept som min mamma brukade baka. Degen är enkel att göra och lätt att kavla ut, så blir de väldigt goda också.

Vi kavlar ut degen direkt på ett bakplåtspapper, tar ut med mått, plockar bort överflödig deg

drar över papperet med kakorna på en plåt och så in i ugnen.

Så här blev resultatet.

Jag gjorde inte så mycket själv utan hade god hjälp av delar av min familj - som vanligt!

Andreas avslutade med att göra figurer till julkrubban, jag tycker att Jesusbarnet ser stor och välmående ut där han sitter i sin krubba.

Det låg ett litet vitt pudertäcke på marken i morse men det smälte snart bort av solen. Nu är det mulet och grått igen, det var ju lite för tidigt för julsnön.



Inga kommentarer: