söndag 4 mars 2012

Så syr jag en muggmatta

Jag har sytt ett antal muggmattor, väldigt praktiska, de skyddar bordet när man använder te- och kaffemuggar utan fat. Den längre varianten används som assiett om man har en bulle, muffis eller kaka till, annars är den lilla fyrkantiga tillräcklig.

Det är roligt med en liten applikation, lite pilligt men det pryder.


Här har jag sytt ihop två olika tyger, det blommiga skall föreställa duk. Jag klippte ut två rundlar till tekannor och två bitar blev pip och handtag. Dessa strök jag fast på underlaget med vliesofix. Som mellanlägg ett tunt lager syntetvadd, sedan sicksaxade jag runt tekannan på maskin och sydde ångcirklar med vanliga stygn.

När detta var gjort renskar jag bitarna till storlek 14 x 14 cm.

Bakstyckena gjorde jag  lite större för de skulle räcka till en ram runt muggmattan. Jag pressade kanterna och nålade...

innan jag sydde fast dem på maskin. Det är inte lätt att få hörnen snygga, man får göra så gott man kan och övning ger färdighet.

Så här blev resultatet, inte helt perfekt men det får duga. Svårare än så är det inte.

Lämna gärna en kommentar.

Inga kommentarer: