måndag 8 augusti 2011

Släktforskning

Jag arbetar inte bara med händerna, det händer att jag använder hjärnan också ibland. Det gör jag när jag släktforskar, det är ocksa en hobby jag har, har många så tiden räcker inte till.
Mitt senaste projekt är en "bok" om min pappa.Jag har samlat in en del material och gjort klart den äldsta delen, men det är fortfarande mycket att göra. Nu försöker jag få fram material om hans liv, uppväxt, vad han sysslade med osv, det går lite långsamt, mycket att sammanställa. Det är heller inte så roligt att sitta inne vid datorn när det är sommar och sol.

Den första släktboken Gunnel och jag gav ut var Mathildas släktsaga som handlar om hennes farmor och farfar. Således mina barns farfarsmor- och far, de syns till vänster i bild. På den andra bilden syns fyra generationer, främst sitter Mathildas mor Stina Greta Carlsdotter och Mathilda med Thelma emellan sig och bakom står Thelmas mor, likaledes Mathildas dotter, Mina, hon utvandrade till Kanada och besökte Sverige med sin man och dotter 1912, då denna bilden är tagen.

Nu hände det sig så att för några dagar sedan var Gunnel och Rune ute och körde för att se sig omkring i Bullarebygden. De fick då höra att det fanns en nybyggd väg till Tränget där hennes anmoder Stina Greta levat och hennes farmor också förstås. Så de körde fram till gården och tog några bilder både på utsidan och insidan. Stugan var inte stor, bestod bara av ett kök och ett litet rum, något som var stort var muren  Stugan hade fått eternittak, säkert bra för annars hade det nog inte funnits något kvar av den.
Här syns stugan och köksmuren med spis, spisen fanns säkert inte där när StinaGreta flyttade dit med sin familj nån gång i början av 1870. I bakgrunden syns utsikten från köksfönstret, man ser en skymt av Södra Kornsjön.

Ladugården var inte stor den heller.

Nu var Gunnel nyfiken på hur länge de bodde kvar på Tränget, så jag fick sätta igång med lite efterforskning. Kom fram till att Mathilda bott där sedan tolv års ålder och till hon tog tjänst som piga i Norge 1878 när hon var 18 år. När hon kom tillbaka därifrån 1881 gifte hon sig och flyttade till Övre Buane. Stina Gretas man, Johannes Olofsson dog 1882 och Stina Greta bodde kvar på Tränget till 1894, då hon flyttade till en son på Ormelund. Allt detta ligger i Naverstad socken i Bohuslän.

Nu har jag skrivit ner det jag fått fram och är nu redo att jobba mer med boken om min pappa.

Inga kommentarer: