lördag 13 augusti 2011

Virkning på gång

Efter alla disktrasor var det dags att pröva något nytt, det fick bli virkade grytlappar. Jag har alltid tyckt att de är så stela och svåra att få grepp med, men nu ger jag dem en chans. Hittade, efter mycket letande på nätet, en modell som jag tänker prova. De är "dubbelvirkade" som det står i beskrivningen och är lite tidsödande att tillverka, började igår och virkade till elvakaffet idag och jag har inte hunnit längre än så här....

Det kan vara bra underhållning att lyssna på en talbok medan man sysslar med sånt här, det tänkte min mycket goda vän Marlene på som kom hit på en fika igår. Hon hade nämligen med sig Marianne Fredrikssons triologi "Paradisets barn" som talbok, som jag fick låna av henne. Så nu skall här virkas och "läsas" på samma gång.

Jag fick också några tygbitar av henne som hon hittade när hon städade sina skåp, mycket användbart för mig. Tack Marlene.

Så har jag gjort klart ett långtidsprojekt, bestickfodral till Erik som han beställde för flera månader sedan. Enkla, men det ligger en del arbete bakom, inte minst att klura ut hur de skulle sys, efter lite tankearbete (eller mycket) beslutade jag mig hur de skulle se ut. Så skulle tyg inköpas samt passade tråd. Tråden jag köpte först var för grov så jag fick ta ett besök till stan igen för att inhandla rätt tråd. Så dagarna gick utan att de blev klara, för sen´måste jag ha ett knytband också. Men nu är de alltså färdiga och i eftermiddag skall Anna, Harry och jag åka till Erik i Tossene, då skall han få dem, får se om de blir godkända.


Så här ser de ut på utsidan


och så här på insidan.

Nu är det dags för lunch och lite vila innan resan till Tossene.
Vi ses.

Inga kommentarer: